کافه کار

دنیای اتوموبیل

بهترین خودرو زیر 50 میلیون در ایران : قسمت دوم ( هیوندای کوپه )

هیوندای کوپه 

تاریخچه ای از شرکت زنجیره ای هیوندای 


هیوندای به مجموعه‌ای از کارخانجات و سازمان‌های مرتبط با آن اطلاق می‌شود که توسط چونگ جو-یونگ از کره جنوبی بنا شده‌است. نخستین کمپانی هیوندای در سال 1947میلادی بعنوان یک کمپانی ساختمانی بنا‌شد و در نهایت مجموعهٔ هیوندای تبدیل به بزرگترین کمپانی زنجیره‌ای کرهٔ جنوبی شد. 

معروف‌ترین سازمان هیوندای کمپانی هیوندای موتور می‌باشد که پنجمین تولیدکنندهٔ بزرگ خودرو در دنیا می‌باشد. صنایع سنگین هیوندای بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ کشتی در دنیا می‌باشد. 

کمپانی خودروسازی هیوندای در سال 1967 آغاز به کار کرد.واز همان ابتدا نامی را برای خود برگزید تا برازنده اهداف این کمپانی باشد.(هیوندای به زبان کره ای به معنای مدرن است)چرا که در مدت زمانی کمتر از 40 سال به جایی رسید که بسیاری از خودرسازان برای رسیدن به آن زمان بیشتری را صرف کرده اند.اکنون هیوندای با تولید سالانه 2 میلیون اتومبیل در جایگاه هفتمین خودرو ساز بزرگ جهان قرار دارد.هیوندای در 190 کشور جهان نمایندگی فروش دارد.

هیوندای موتور که نام بخشی از گروه هیوندای کیا خودرو است، بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودروسازی دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودروساز دنیا از لحاظ سرعت رشد است.این شرکت در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد.دفتر اصلی این شرکت در شهر سئول کره جنوبی است؛ کارکنان این شرکت حدود ۷۵۰۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه آن در شهر اولسان،۱.۶ میلیون است.محصولات این شرکت از طریق ۶۰۰۰ نمایندگی و نمایشگاه به ۱۹۳ کشور دنیا صادر میگردد.کلمه هیوندای در زبان کره ای از دو کلمه هیون و دای تشکیل شده و به معنای مدرنیته است.نماد این شرکت برگرفته از حالت کج حرف "H" است.


هیوندای کوپه 

 هيوندايي كوپه در خارج از ايران با نام هيونداي تيبرون نيز شناخته مي‌شود. اين مدل از هيوندايي در كلاس كوپه‌هاي جمع و جور قرار مي‌گيرد و از سال 1996 مصرفي شد. تيبرون در زبان اسپانيايي به معناي كوسه ماهي است. اين خودرو در شمال آمريكا، استراليا، نيوزلند، شمال آفريقا توليد و با نام تيبرون شناخته مي‌شود و در بازار ديگر كشورها با نام هيوندايي كوپه شناخته مي‌شود.

شركت هيوندايي در سال 2010 اقدام به ساخت جنسيس كوپه كرد كه البته جايگزين هيوندايي كوپه نشد و براساس نشريات كره‌اي شركت هيونداي در حال كار بر روي پروژه‌اي جديد از هيوندايي كوپه با دو موتور 1/6 و دو ليتر توربوشارژر است.
نسل اول
اولين هيوندايي كوپه 13 سال پيش توليد شد. اين خودرو در بازار آمريكا با موتور 1/6 و 1/8 ليتري عرضه شد. در سال 1997 يك موتور 1/8 ليتري با 130 اسب‌بخار بر روي كوپه نصب شد كه بر روي هيونداي الانترا استفاده شده بود. همچنين يك موتور دو ليتري با 140 اسب‌بخار نيز در دسترس بود. در مدل‌هاي توليد شده از سال 1996 تا سال 2002 كه با نام RD Tiburonr شناخته مي‌شدند داراي امكاناتي از قبيل ترمز ABS، دو عدد ايربگ، تودوزي چرم و سانروف بودند. 
همچنين يك مدل Specialeditions با امكانات بيشتري و ظاهري متفاوت با نام F2 Evolution عرضه مي‌شد كه در مسابقات فرمول‌دو قهرماني رالي جهان از سال 1998 تا 1999 شركت كرد. 
F2 اصلاح شد و در قسمت جلو و همچنين اسپويلر عقب، جلو پنجره لاستيك 16 اينچي با مارك Pirelli و سيستم صوتي سوني بود. اين خودرو با رنگ‌هاي نقره‌اي و آبي لاجوردي در دسترس بود.
در سال 2000 مدلي RD2 Tiburon كه بر روي پلت‌فرم RD ساخته شده بود به فروش رسيد. RD2 در قسمت جلو تفاوت‌هاي زيادي داشت كه بيشتر شبيه نسل سوم آكوارا اينت‌گرا و نسل ششم تويوتا سليكا بود. همچنين يك موتور دو ليتري با 140 اسب‌بخار بر روي اين خودرو نصب شده بود و داراي همچون CVT و ABS و سانروف بود.
نسل دوم 2002 تا 2009
دومين نسل هيوندايي كوپه در سال 2002 به بازار معرفي شد. بر روي اين مدل يك موتور شش سيلندر 7/2 ليتري با 172 اسب‌بخار قدرت نصب شد. همچنين يك مدل GT شش سيلندر براي كوپه پيشنهاد شد كه به صورت استاندارد داراي ايربگ كناري بود. موتور شش سيلندر 7/2 ليتري كه بر روي كوپه نصب شده بود همان موتوري بود كه بر روي سوناتا و سانتافه نيز ارائه مي‌شد و داراي گيربكس پنج دنده دستي و چهار سرعته اتوماتيك بود. همچنين براي مدل 6T يك گيربكس شش دنده دستي نيز قابل سفارش بود.
در سال 2004 بر روي همه GTها اسپويلر، رينگ 17 اينچي و ترمز ABS به صورت استاندارد نصب شد. اين مدل با رنگ‌هاي زرد، قرمز و مشكي در دسترس بود. تعدادي از خبرنگاران كوپه را يك كپي موفق از فراري 456 مي‌دانستند. در سال 2005 كوپه دچار يك فيس‌ليفت شد و كمي مجهزتر شد و در سه مدل GS، GT و SE عرضه شد. 
مدل SE يك استاندارد خاص داشت كه با مدل GT متفاوت بود. هيوندايي يك موتور چهار سيلندر براي مدل SE در نظر گرفت و همچنين يك گيربكس پنج دنده دستي برروي خودرو نصب شد اما براي مدل SE يك گيربكس چهار دنده تيپ‌ترونيك هم قابل سفارش بود. براي مدل SE يك گيربكس شش دنده دستي به صورت استاندارد در نظر گرفته شده بود كه همين گيربكس براي مدل GT به صورت آپشن قابل نصب بود. براي مدل GS رينگ‌هاي 16 اينچي و ديگر و براي ديگر مدل‌ها رينگ‌هاي 17 اينچي در نظر گرفته شده بود. همچنين براي همه مدل‌ها ترمزهاي ABSو ايربگ‌هاي جانبي جلو در نظر گرفته شده در انگلستان سه مدل در دسترس بود كه داراي موتور 1/6S، 2/SE و V6 بود.
. كوپه در سال 2006 هم زير تيغ جراحان رفت و توانست باز هم در بازار موفق ظاهر شود. از اين مدل تعداد كمي در كشور ما نيز هست كه البته اكثر افراد اعتقاد دارند كه مدل جديد هيوندايي است در صورتي كه يك مدل قبل از مدل 2007 است كه وارد كشور شده است. 
اما سال 2007 نيز كوپه دوباره زير تيغ جراحان رفت تا به روند رو به رشد طراحي خود ادامه دهد. اين مدل كه در كشور ما به تعداد زياد يافت مي‌شود در كشور انگلستان با نام S111 به فروش مي‌رسد. 
انواع موتورهايي كه تاكنون بر روي هيوندايي كوپه نصب شده، عبارت است از يك موتور دو ليتري با شتاب صفر تا 100، 9/2 ثانيه و حداكثر سرعت 200 كيلومتر بر ساعت، 2/7 ليتري با گيربكس اتوماتيك، شتاب صفر تا 100، 2/8 ثانيه و حداكثر سرعت 212 كيلومتر بر ساعت، 2/7 (GT-5Speeel) شتاب صفر تا 100،‌ 7/7 ثانيه و حداكثر سرعت 220 كيلومتر بر ساعت، 2/7 ليتري (SE-6Speeed) شتاب صفر تا 100، 7/2 ثانيه و حداكثر سرعت 233 كيلومتر بر ساعت. 
هيوندايي كوپه يكي از محدود خودروهاي ارزان قيمت كوپه در كشور ماست كه به دليل قيمت پايين و طراحي مناسب فروش بسيار خوبي را در خارج و داخل كشور تجربه كرده است. هيوندايي كوپه داراي يك موتور 7/2 ليتري شش سيلندر كه 62 اسب‌بخار قدرت دارد و يك گيربكس شش سرعته دستي و چهار سرعته اتوماتيك است و مصرف تركيبي طبق كاتالوگ شركت آسان‌موتور 2/14 ليتر در 100 كيلومتر است. 
هيوندايي كوپه در رده قيمتي 40 ميليون در بازار ايران جزء كوپه‌هاي بي‌رقيب است و در اين كلاس رقيب ديگري در بازار ندارد. 
نكته جالبي كه در مورد كوپه وجود دارد اختلاف قيمت 300 هزار توماني گيربكس اتوماتيك و دستي آن است. هيوندايي كوپه برخلاف ديگر خودروها كه گيربكس‌ اتوماتيك آنها گران‌تر از نمونه دستي است. مدل دستي 300 هزار تومان گران‌تر از مدل اتوماتيك است كه البته دليل اين موضوع شش سرعته بودن گيربكس دستي آن است. همچنين در مدل دستي شتاب و سرعت بيشتر را به همراه مصرف سوخت كمتر به همراه دارد.
محاسن و معايب
هيوندايي كوپه جزو يكي از طراحي‌هاي زيباي هيوندايي محسوب مي‌شود كه توانسته نظر افراد زيادي را به خود جلب كند. اين خودرو جزو كوپه‌هاي چهار نفره است كه فضاي سرنشينان عقب بسيار كم است به طوري كه بيشتر كاربرد براي افراد خردسال دارد. صندلي‌هاي جلو بسيار راحت هستند ولي ديد اطراف و عقب ضعيف است.
قيمت اين خودرو مناسب بوده و امكانات خوبي هم دارد. اما آندره آوانسيان كه كار تعمير و تيونينگ اين جور خودروها را انجام مي‌دهد، از خشك‌بودن بيش از حد كابين و صداي زياد اتاق مي‌گويد: در قست عقب كوبش دارد اما  هندلينگ كوپه بسيار خوب است. 
گيربكس اتوماتيك آن عملكرد خوبي دارد و دقيق كار مي‌كند. هر چند كمي تنبل به نظر مي‌رسد ولي در نوع دستي نيز شتاب خوب و همخواني موتور و گيربكس را به خوبي شاهد هستيم ولي دنده‌ها كمي سخت جا مي‌رود. 
سيستم ESP عملكرد خوبي دارد. زيربندي اين خودرو بسيار عالي است به صورتي كه يك رام يك تيكه بسيار قوي را شامل مي‌شود. هزينه تعمير و نگهداري هيوندايي كوپه مناسب است و استهلاك زيادي ندارد. فقط در مدل اتوماتيك گيربكس بايد زود به زود سرويس شود. همچنين در مورد تقويت موتور اين خودرو نكات زيادي وجود دارد كه به آنها مي‌پردازيم.
بعضي از افراد بر روي اين خودرو موتور آزرا را نصب مي‌كنند با اينكه موتور آزرا قوي‌تر است و توان مناسبي دارد ولي براي كساني كه تشنه سرعت و شتاب نيستند چنگي به دل نمي‌زند اما با نصب سوپرشارژر با Boost يا فشار VPSI بدون اينكه تغييري در موتور ايجاد شود به صورت استاندارد و با لوازم فابريك نمي‌توان با كوپه شتابي در حدود زير شش ثانيه را تجربه كرد. كمك‌فنرهاي اسپرت نيز بي‌تاثير نيست البته كمي تغييرات در برنامه‌ريزي ECU هم لازم است تا عملكرد گيربكس اتوماتيك نيز بهتر از قبل شود. قيمت برخي از قطعات براي هيونداي كوپه شامل موارد زير است.
سوپرشارژر با قيمت هفت ميليون تومان، همچنين هدرز از يك ميليون و 400 هزار تومان تا سه ميليون تومان و كمك‌فنر اسپرت نيز از دو ميليون تومان تا سه ميليون تومان مي‌باشد. 

کلام نویسنده

هیوندای کوپه که آخرین مدل وارد شده به ایران متعلق به سال 2009 می باشد خودروئی است که برای مصرف جوانان ساخته و عرضه شده است اگر به محاسن آن رجوع کنیم میتوان به ظاهر خوب فرمان پذیری مطلوب و فضای مناسب راننده و سر نشین جلو می توان اشاره نمود.

اما معایب آن که کم هم نیستند به استهلاک بالا نسبت به حجم موتور و بازدهی کم آن نسبت به حجم موتور طوری که از 2700 سی سی تنها 164 اسب بخار بازدهی مطلوبی نمی باشد دیگر معایب آن مصرف صدی 10 لیتر بنزین و خشکی سیتم تعلیق و فضای بسیار کم سر نشینان عقب مواردی است که هنگام خرید باید در نظر گرفت. هیوندای کوپه برای استفاده خانواده های 2 یا نهایت 3 نفره بدون در نظر گرفتن مصرف شهری بالا مناسب بوده ولی برای خانوادهای بالای این تعداد جمعیت گزینه مناسبی نمی باشد ضمن اینکه نباید از این نکته گذشت که با توجه به وارد نشدن این خودرو از سال 2009 به بعد به کشور و تعداد نسبتا کم در بازار داخل در دراز مدت مشکل پیدا نشدن قطعات این خودرو را باید جدی گرفت.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی






مشخصات خودرو

نام خودروهیوندا کوپه COUPE FX
کلاس خودرواسپرت
گیربکس4 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک - 6 دنده دستی
محور محرکدیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ

24/V6

حجم موتوربه سی سی

2656

قدرت - اسب بخار/دور در دقیقه

164/6000

گشتاور - نیوتن متر/ دور بر دقیقه

245/4000

توان وزنی مخصوص - اسب بخار بر تن

122

توان خروجی مخصوص - اسب بخار بر لیتر

60

حداکثر سرعت - کیلومتر بر ساعت

233

شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت-ثانیه

7/2

طول/عرض/ارتفاع - میلیمتر

1330/1760/4394

فاصله دو چرخ جلو/ دو محور - میلیمتر

2529/1490

وزن خالص - کیلوگرم

1340

مشخصات تایر

215/45 R17

مصرف شهری - لیتر در صد کیلومتر

13/8

مصرف جاده ای - لیتر در صد کیلومتر

6/4

سیکل ترکیبی - لیتر در صد کیلومتر

9/8

استاندارد آلایندگی

EURO 3

حجم مخزن سوخت - لیتر

55

 

امکانات

کیسه های هواجلو و سرنشین و جانبی  در کل 4 عدد
سیستم های ترمز و پایداریجلو و عقب دیسکی - ABS - ESP
سیستم های امنیتیریموت کنترل - دزدگیر- ایمبیولایزر
سیستم های فرمان و هدایتفرمان هیدرولیک
سیستم تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک - کنترل کیفیت هوا(AQS)
سیستم صوتی وتصویری و مولتی مدیارادیو و پخش CD - تیوتر با شش بلندگو
سیستم صندلیتنظیم دستی صندلی ها - صندلی های اسپرت - تودوزی چرم - صندلی های عقب تاشو
سیستم آیینه ها و شیشه هاآیینه های برقی مجهز به گرمکن - آیینه تاشوی برقی - شیشه بالابربرقی - سانروف
سیستم روشناییتنظیم اتوماتیک نور چراغ های جلو - مه شکن جلو و عقب
سایر امکاناتسنسور پارک عقب - کروز کنترل
 


نمای داخل و خارج:






+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم مرداد 1391ساعت 18:47  توسط امیر سالار ناصری  |